Samaada anda ialah pelabur hartanah atau bakal pemilik hartanah yang dibeli terus daripada pemaju, satu perkara yang wajib diambil tahu ialah Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (“Tribunal”).  Tribunal ini bukanlah satu perkara yang baru tetapi mungkin terasing kerana kurang diuar-uarkan. Banyak  kes-kes yang telah diseleasikan menerusi Tribunal ini dan boleh rujuk petikan berita dari Awani.

Dibawah Tribunal ini, Pembeli boleh menuntut sehingga RM50,000.00 (melainkan pihak-pihak bersetuju supaya Tribunal mendengar jumlah tuntutan yang melebihi amaun tersebut) atas Tuntutan Teknikal atau Tuntutan Bukan Teknikal.

Tuntutan teknikal ini menjurus kepada tuntutan yang disebabkan bahan-bahan atau mutu kerja yang tidak mengikut pelan atau spesifikasi.  Tetapi pengalaman penulis pula ramai pembeli menuntut jenis Tuntutan Bukan Teknikal iaitu kelewatan penyerahan milikan kosong.  Sedar atau tidak sedar. ia merupakan tanggung jawab Pemaju utnuk menyiapkan rumah dibawah Housing Development Act dalam masa yang ditetapkan.

Justeru, sekiranya pembeli merasakan tempoh untuk menyiapkan rumah yang mereka beli melebihi daripada apa yang dinyatakan dalam Perjanjian Jual Beli,tuntutan boleh la dibuat di Tribunal selepas milikan kosong diberikan.

Kelebihan membuat tuntutan di Tribunal

Salah satu kelebihan yang ketara ialah kos untuk memulakan prosiding ini tidaklah setinggi di Mahkamah Sivil. Fi untuk pemfailan pernyataan tuntutan hanyalah RM10.00 sahaja. Memang murah kalau nak dibandingkan dengan kes memulakan prosiding di Mahkamah Sivil.

Ada Pertanyaan?

Nyatakan tajuk serta soalan, dan Team KakiProperty akan cuba jawab pertanyaan anda.

Selain itu, kebanyakan orang dengar je perkataan Mahkamah atau tribunal mesti tanya, ni kena pakai ‘lawyer‘ tak? Jawapanya secara General rulenya ialah  tidak dibenarkan.  Boleh rujuk di Seksyen 16U Akta 118. Prosedur di Tribunal ini juga kurang teknikal dan mudah berbanding prosedur di Mahkamah Sivil.

Kesan  keputusan Tribunal?

Jawapannya, tak boleh buat main lah dengan keputusan Tribunal ini. Secara asasnya keputusan yang dibuat oleh Tribunal ini adalah muktamad dan tidak boleh dirayu. Walaubagaimanapun Mahkamah Tinggi boleh melalui semakan kehakiman menyemak keputusan di tribunal ini. Manalah tahu kan ada  kesilapan ketika prosiding atau tak konsisten dengan   undang-undang atau peraturan.

Katakan dalam prosiding tuntutan tersebut, pembeli menang dan Pemaju perlu bayar ganti rugi, maka Pemaju perlu bayar. Kalau Pemaju tak nak atau liat sangat nak bayar Pemaju boleh dikenakan penalti jenayah.

Pembeli mesti smart

Jadi kenalah memahami dan ambil tahu hak kita sebagai Pembeli rumah. Macam mana nak ambil tahu? Baca balik SPA yang anda tandatangani. Jangan main terjah je. Kalau beli dengan Pemaju lagilah senang sebab perjanjian itu standard . Tak mengapa saya tahu nak baca SPA itu berat lagi membosankan, boleh ikut tip ni.

Kalau sesiapa nak tahu cara yang lagi terperinci nak isi borang semua, mungkin boleh rujuk di sini. Pendek kata jadilah pengguna atau pembeli rumah yang bijak. Kalau nak tahu lebih lanjut mengenai lokasi Tribunal ini boleh rujuk disini .

Bagi yang dah ada niat nak beli rumah tu atau masih ragu-ragu sebab bajet macam tak tally dengan lokasi yang nak tu, boleh klik sini: Jual/Beli Rumah Nanti kami tengok-tengokkan untuk anda.