Mungkin masih ada yang belum tahu, sebenarnya anda boleh beli rumah guna dua nama. Yang selalu orang sebut joint loan.

Ini bermaksud, rumah yang akan anda dapat nanti akan mempunyai dua orang pemilik, iaitu anda dan penama yang lagi satu, selalunya isteri.

Kelebihan beli rumah guna nama ni, senang loan nak lulus. Seperti mana anda tahu, untuk apply loan ada had-had gaji.

Jika anda nak beli rumah harga 300k, gaji anda mampu setakat 250k sahaja, anda boleh buat joint loan dengan isteri, atau mana-mana ahli keluarga untuk cover had gaji anda tu.

Beli Rumah Guna Dua Nama

Sebenarnya cara nak buat joint loan sama ja macam buat loan biasa. Cuma perlu bagitau pegawai bank yang anda nak buat joint loan. Jadi, kedua-dua penama mesti la sediakan dokumen seperti:

  • Salinan kad pengenalan
  • Slip gaji 3 bulan terkini
  • Statement bank 6 bulan terkini
  • Dokumen lain yang diminta bank

Jika lulus, maklumkan kepada peguam anda yang ini adalah joint loan. Seterusnya peguam akan uruskan.

Memang simple cara nak apply, TETAPI terdapat masalah beli rumah guna dua nama ni.

“Apa Masalah Guna Dua Nama Ni?”

Masalah yang paling selalu terjadi ialah jika salah seorang penama meninggal dunia. Kita ambil kes joint loan suami dan isteri.

Jika si suami meninggal, 50% hak suami ke atas rumah itu akan jadi harta pusaka yang boleh dituntut sama ada oleh anaknya, atau ibubapanya.

Sama juga kalau buat dengan adik-beradik, akan dituntut oleh waris mereka.

Mungkin ada yang kata “Bagi ja la kat isteri dia, rumah dia dengan isteri dia tu”. Itu kalau waris jenis yang open atau tak kisah. Anda kena ingat, manusia ni perangai pelik dan tak lari dari sikap tamak.

Antara cara yang anda boleh buat ialah:

Beli Rumah Guna Dua Nama

1) Tukar Nama

Tukar nama ni pula hanya akan berpihak kepada satu pihak sahaja. Untuk kes suami isteri, mungkin ini jalan yang terbaik. Jika suami tukar nama kepada 100% isteri, tidak akan timbul apa-apa masalah jika suami meninggal.

Tetapi akan ada masalah jika isteri yang meninggal kerana rumah tu 100% nama isteri, maka waris kepada isteri pula akan tuntut.

Sebab itu bagi saya penyelesaian yang terbaik adalah yang pertama tadi iaitu hibah bersyarat. Kedua-dua penama akan terbela jika apa-apa terjadi kepada salah seorang. Jadi anda perlu merancang semuanya dahulu sebelum membuat keputusan. Fahamkan juga apa itu faraid.

2) Hibah Bersyarat

Hibah ialah pemberian yang dilakukan oleh seseorang kepada pihak lain yang dilakukan ketika masih hidup atas dasar kasih sayang.

Dalam hibah, anda boleh meletakkan kepada siapa anda nak beri rumah tu jika berlaku sesuatu ke atas anda.

Bagi kes joint loan ni, masing-masing pegang 50% hak. Kedua-dua pihak mesti la hibahkan kepada nama pihak masing-masing.

Si A hibahkan 50% tu kepada nama B, dan B hibahkan 50% yang dia ada tu ke atas nama A.

Contoh jika A dan B itu adalah suami isteri. Jika suami meninggal, isteri akan dapat sepenuhnya hak rumah itu sebab sudah tercatat secara bertulis dalam hibah. Begitu juga jika isteri yang meninggal.

Dengan adanya hibah, pihak lain dah tak boleh masuk campur dah, sebab tu dah tak jadi harta pusaka.

Sebab itu la, rata-rata penasihat aset ni akan recommend kan anda untuk buat hibah kerana hibah lebih selamat.

BACA LAGI: Pembahagian Harta Pusaka