Harga hartanah: Perumahan yang mampu dimiliki

Saya tidak pasti jika kebanyakan pemaju memberi tumpuan kepada segmen pasaran ini, tetapi jika sememangnya mereka, dan ia kelihatan seperti semua antara mereka memiliki persepsi yang sama, maka apa yang akan berlaku kepada segmen B40? Abaikan segmen B40 untuk seketika; mari kita bincangkan mengenai apa yang berlaku kepada majoriti orang yang berada dalam lingkungan kategori yang dipanggil “kelas pertengahan”. Sudah tentu keluarga kelas pertengahan secara purata tidak akan dapat dengan mudah membiayai harta bernilai lebih RM1 juta. Jadi kita perlukan perumahan mampu milik.

Jadi siapakah yang memberi tumpuan kepada konsep perumahan yang mampu milik? Perkataan ini terlalu banyak digunakan dalam dunia hartanah dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Tetapi ia semata-mata kekal, sebahagian besarnya, sebagai satu perkataan yang dikatakan dalam seminar dan konvensyen. Tanya orang biasa di jalanan jika dia fikir dia boleh membeli harta dalam julat yang berpatutan, dan kemungkinan besar jawapannya akan menjadi tidak menentu.

Sehingga kini, kita masih tidak dapat untuk menentukan apakah yang digelar sebagai perumahan mampu milik. Tanyakan kepada 10 pemain hartanah apa yang mereka fikir mengenai perumahan yang mampu dimiliki, dan kemungkinan besar anda akan mendapat 10 definisi yang berbeza. Saya menyedari bahawa anda tidak boleh meletakkan nombor pada apa yang mampu untuk dimiliki. Sudah tentu di lokasi geografi yang berbeza di seluruh negara, apa yang berpatutan sudah tentu berbeza.

Ada Pertanyaan?

Nyatakan tajuk serta soalan, dan Team KakiProperty akan cuba jawab pertanyaan anda.

Tetapi sudah tentu, selepas bertahun-tahun, kita sepatutnya sekurang-kurangnya mampu menetapkan bahawa kita semua boleh bersetuju tentang julat harga yang dikatakan berpatutan. Dan ia bukanlah di antara RM50,000 hingga RM500,000. Itu sememangnya tidak akan berlaku.

Pada fikiran saya, rangkaian harga yang sangat berpatutan untuk perumahan mampu milik yang mampu memenuhi sebahagian besar segmen B40 adalah untuk hartanah yang berada di bawah kategori harga berpatutan antara RM200,000 dan RM350,000. Julat harga ini akan menjadikan hartanah ini benar-benar berpatutan.

Sudah tentu, ini adalah cara yang agak mudah untuk dilakukan pada ketika masa yang rumit. Saya tidak mencadangkan ini adalah jalan penyelesaian yang berkesan dan mampu untuk menamatkan semua masalah. Saya hanya mengatakan bahawa ini akan menjadi langkah pertama yang besar untuk menuju ke arah memperbetulkan keadaan.

Mempunyai rumah idaman adalah mimpi hampir setiap rakyat Malaysia. Semua orang muda yang pernah saya berbual bersama mengatakan bahawa mimpi mereka adalah untuk memiliki sebuah rumah sendiri. Sekiranya kebanyakan rumah yang ditawarkan untuk dijual adalah jauh dari harga yang berpatutan, bagaimana pula kita boleh membuat impian ini menjadi kenyataan?

Sekali lagi, saya tidak pasti jika kita boleh melihatnya dengan cara yang sederhana. Apa yang saya katakan adalah ini merupakan masalah yang sukar untuk diselesaikan dan kita memerlukan idea yang inovatif untuk menyelesaikannya. Sudah tiba waktunya untuk kita berfikir di luar dari kotak supaya rakyat dapat memiliki perumahan mampu milik yang sempurna.

Sebagai tambahan, bagi anda yang masih buntu dalam mencari rumah yang sesuai dengan bajet yang ada. Anda bolehlah klik di sini: Sewa/Beli Hartanah, nanti kami semakkan untuk anda.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.