Categories
Ilmu Hartanah

Modal Nak Beli Rumah Tak Ngam? Takpe, Boleh Guna Jalan Ni

Bila bercerita tentang pembelian rumah, hanya dua saja sebab utama kita membeli rumah, sama ada untuk duduk sendiri atau pelaburan. Jaranglah ada sebab-sebab lain. Tapi yang selalu jadi masalahnya bila bab nak beli rumah ni adalah mencari modal beli rumah. Modal beli rumah ni lah yang selalunya jadi punca ramai yang masih tak mampu nak […]

Categories
Ilmu Hartanah

Memang Sah! Beli Rumah Masa Muda Ni Tak Bagus

Baru-baru ini, ada timbul keluhan anak muda di media sosial yang mengatakan beli rumah masa muda ni tak bagus. Ada segelintir tu siap bagi gambaran ‘darkside’ lagi tentang pembelian hartanah yang tak diceritakan oleh semua dan banyak disembunyikan oleh pemaju dan ejen. Antara yang ada dikatakan adalah orang-orang lama beli rumah bila masuk umur 40 […]

Categories
Ilmu Hartanah

6 Kebaikan Membeli Rumah Subsale di Malaysia

Apakah kebaikan membeli rumah Subsale? Subsale? Apa benda pulak tu? Subsale ialah rumah yang yang sudah dibina, rumah yang sedia ada, rumah yang ada di pasaran sekunder dan sudah ada owner bagi rumah tersebut. Kalau nak lebih mudah, Subsale sama maksud seperti second-hand. Cumanya terma Subsale hanya digunakan untuk rumah dan hartanah sahaja. Bukan untuk barangan […]

Categories
Ilmu Hartanah

Pemaju Hartanah Wajib Ada Lesen APDL Untuk Pengiklanan

Setiap kali anda membeli rumah secara terus kepada pemaju hartanah, pastikan pemaju wajib ada lesen APDL. Persoalan ini sering berlaku semasa tempoh pembeli booking hartanah yang mereka inginkan, yang mana ianya bertujuan mengelakkan sebarang isu berlaku sewaktu pembelian rumah. Mesti ramai yang masih tergaru kepala dan tertanya kan apa benda APDL ni? Apa Itu APDL? […]

Categories
Ilmu Hartanah

Kenapa Perlu Beli Rumah

Penting atau tidak untuk membeli sebuah rumah? Pastinya ramai yang mempunyai kepentingn tersendiri kenapa perlu beli rumah. Tidak dinafikan ada yang berpendapat mereka lebih ‘’selesa menyewa’’ daripada membeli rumah yang harganya beratus ribu ringgit malah ada yang mencecah jutaan ringgit. Jelas menunjukkan bahawa masih ramai yang tidak mengambil peduli soal kepentingn memiliki rumh sendiri. Boleh […]

Categories
Ilmu Hartanah

Anda Tahu Tak Macam Mana Cara Pelabur Berfikir?

Setiap orang ada mindset atau cara berfikir yang berbeza. Cara berfikir boleh menyebabkan sesorang berjaya atau gagal. Sebab itu ada banyak seminar yang menekankan tentang mindset ni. Kalau kita juga nak pelabur berjaya, kena kena tahu macam cara pelabur berfikir. Jom kita baca perkongsian daripada Dr. Azizul: Cara Pelabur Berfikir? 1) Pelaburan hartanah itu perlukan […]

Categories
Kewangan Hartanah

10 Tips Beli Rumah Bagi Gaji Bawah RM3500. Jangan Sentap Bila Baca Tips Nombor 10.

Jika gaji saya bawah RM3500 dan belum memiliki hartanah, apa tips beli rumah yang wajib tahu untuk memiliki hartanah pertama? Tips nombor 10 tu paling penting… Saya bertemu sahabat hartanah saya ketika sessi “viewing” seunit hartanah di Klang dan dari kiraan kelayakan beliau. Nampaknya beliau memang celik kewangan dan agak sihat dari segi kewangan. Usia […]

Categories
Ilmu Hartanah

Beli Rumah Dengan Gaji RM2000

Pernah tak anda tertanya pada diri sendiri boleh tak beli rumah dengan gaji yang ada sekarang. Boleh tak kalau beli rumah dengan gaji RM2000? Yela kan, selalu orang menyembang dengan gaji yang dah RM3000 ke atas. Habis tu, yang bawah pun mesti la nak jugak beli rumah kan. Kalau tengok macam tak cukup nak beli […]

Categories
Ilmu Hartanah

Buat Loan ASB Dulu atau Beli Rumah Dulu? Mana Lebih Baik

Mungkin ada yang dah tahu atau ada baca artikel tentang ASB Financing atau loan ASB, ada di antara anda tertanya-tanya. So mana satu? Buat loan ASB dulu atau beli rumah dulu? Tanya tentang apa? Selalu jadi pertanyaan adalah “Nak buat loan ASB dulu atau beli rumah dulu?” Sebab ada yang ada berbelah bagi, nak beli […]

Categories
Ilmu Hartanah

Macam Mana Nak Jimat Kos Beli Rumah?

Sekarang ni agak ramai yang sedang survey rumah untuk dibeli. Mungkin bonus dah dekat kot. Ada yang tanya tip macam mana nak jimat kos beli rumah. Ada caranya nak jimat, ada cara yang anda dapat jimat sangat banyak dan ada cara yang dapat jimat sikit, tapi sekurang-kurangnya dapat jugak jimat beribu ringgit. Jimat Kos Beli […]