Categories
Ilmu Hartanah

Apa Kerjaya Ejen Hartanah?

Pernah dengar perunding hartanah atau ejen hartanah sebelum ni? Asal melibatkan rumah dan hartanah, automatik nama-nama mereka ni akan disebut-sebut. Apa salahnya kan kita ambil tahu serba sedikit kerjaya ni dari segi skop kerja dan sebagainya. Untuk pengetahuan anda ejen/perunding hartanah dikenali sebagai Real Estate Negotiator atau REN dari segi akronimnya. Jadi melalui pembacaan ini, […]

Categories
Ilmu Hartanah Kewangan Hartanah

Sebab Anak Muda Susah Nak Beli Rumah Pertama

Tak dapat nak dinafikan lagi betapa ramainya anak muda harini yang mengalami kesukaran untuk memiliki rumah pertama mereka. Banyak kesilapan yang sebenarnya mereka lakukan tanpa mereka sedar. Jadi bagi yang muda, jom ambil tahu sebab dan punca kenapa terjadi sebegitu sebelum terkena esok hari. Kenapa Anak Muda Susah Nak Beli Rumah Pertama? 1. Belanja tak […]

Categories
Ilmu Hartanah

Macam Mana Ejen Hartanah Buat duit?

Ejen Hartanah buat duit RM15k dalam masa sebulan? Biar betul? Macam mana dorang buat duit sebanyak tu? Bagi yang masih ragu-ragu, tentang macam mana ejen hartanah ni buat duit. Elok sangat baca artikel ni. Bila nama pun dah ejen hartanah, mestilah makanan ruji dorang ni adalah hartanah. Jadi soal yang berkaitan hartanah kebanyakannya semua dorang […]

Categories
Ilmu Hartanah

Berapa Pendapatan Ejen Hartanah?

Mesti akan terlintas dalam fikiran korangkan macam mana lah ejen hartanah ni jana pendapatan untuk sara diri mereka. Untuk pengetahuan korang, kerja sebagai perunding/ejen hartanah ni tiada basic salary. Kerjaya sebagai ejen hartanah tiada istilah kerja makan gaji. Semuanya datang daripada usaha sendiri. Mereka yang tentukan berapa pendapatan yang mereka nak untuk bulan tu. Nak […]

Categories
Ilmu Hartanah

Kenapa Perlu Beli Rumah

Penting atau tidak untuk membeli sebuah rumah? Pastinya ramai yang mempunyai kepentingn tersendiri kenapa perlu beli rumah. Tidak dinafikan ada yang berpendapat mereka lebih ‘’selesa menyewa’’ daripada membeli rumah yang harganya beratus ribu ringgit malah ada yang mencecah jutaan ringgit. Jelas menunjukkan bahawa masih ramai yang tidak mengambil peduli soal kepentingn memiliki rumh sendiri. Boleh […]

Categories
Coretan KakiProperty Ilmu Hartanah

3 KESILAPAN BESAR pembeli rumah pertama!

Dalam pembelian rumah pertama, korang mesti rasa takut dan banyak persoalan yang bermain di minda mengenai pembelian rumah tidak kira  untuk kediaman sendiri atau rumah pelaburan, pembelian rumah pertama sangat mendebarkan. Selain itu, perkara yang paling ditakuti oleh pembeli rumah pertama adalah melakukan kesilapan dan boleh memberi impak yang besar pada masa hadapan. Manusia kan […]

Categories
Ilmu Hartanah

KAJI betul-betul 3 faktor ini sebelum membeli rumah!

Dalam pembelian hartanah, kajian dan analisa terhadap pasaran hartanah yang dibeli sangat penting bagi memastikan pembelian rumah korang tidak merugikan dan korang telah membuat pemilihan rumah yang terbaik. Rumah yang terbaik bagi setiap individu adalah berbeza mengikut gaya hidup, matlamat pembelian dan kemampuan kewangan bagi setiap individu. Tidak kira sama  terdapat beberapa faktor penting yang […]

Categories
Ilmu Hartanah

Anda Tahu Tak Macam Mana Cara Pelabur Berfikir?

Setiap orang ada mindset atau cara berfikir yang berbeza. Cara berfikir boleh menyebabkan sesorang berjaya atau gagal. Sebab itu ada banyak seminar yang menekankan tentang mindset ni. Kalau kita juga nak pelabur berjaya, kena kena tahu macam cara pelabur berfikir. Jom kita baca perkongsian daripada Dr. Azizul: Cara Pelabur Berfikir? 1) Pelaburan hartanah itu perlukan […]

Categories
Ilmu Hartanah

Bayar Loan Rumah Cepat, Kena DENDA Dengan Pihak Bank?

Pernyataan ‘’kalau bayar loan rumah cepat, mesti cepat habis’’ tidak seratus peratus BETUL! Ada situasi di mana pernyataan ini adalah salah. Tak semestinya bayar loan cepat, maka loan selesai segera. Ada yang kena denda pulak. Mesti korang tertanya-tanya bayar loan rumah habis cepat, pon kena denda? Biar betul! Walau pada mulanya pernyataan ni korang rasa […]

Categories
Ilmu Hartanah

Kenali Peguam Hartanah Anda!

Peguam hartanah merupakan individu yang kita percayai untuk menguruskan urusan undang-undang bagi pembelian hartanah kita. Pemilihan peguam hartanah tidak boleh dilakukan secara sembarangan dan harus dilakukan dengan teliti bagi mendapatkan pemilihan peguam hartanah yang terbaik untuk anda. Baru-baru ini, menurut laporan Berita Harian sis terbaca tentang peguam hartanah yang telah pecah amanah berkaitan dengan penjualan […]