Categories
Berita Hartanah Coretan KakiProperty

Skim Smart Sewa Khas untuk Rakyat Selangor!

Skim Smart Sewa: Bayar sewa,dapat balik duit! Terlalu indah untuk dipercayai, tapi BENAR weh! Perhatian untuk rakyat Selangor, sis nak share dekat korang satu peluang keemasan yang korang kena manfaatkan sepenuhnya. Sejak kebelakangan ni, isu tentang pemilikan rumah dalam kalangan generasi muda kerap dibincangkan. Generasi muda mengalami kesukaran bagi mendapatkan rumah dengan harga mampu milik […]

Categories
Coretan KakiProperty

Kenapa Rumah Tradisional Melayu Boleh Dinobat Antara Senibina Terbaik Dunia?

Rumah Tradisional Melayu merupakan antara senibina terawal yang didirikan di Gugusan Kepulauan Nusantara. Walaupun masa beredar dengan begitu pantas, namun seni bina rumah tradisional orang Melayu masih utuh berdiri bak kata pepatah tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan. Sehingga kini, kita masih boleh temui rumah tradisional ini sama ada secara fizikal ataupun telah […]

Categories
Coretan KakiProperty Do It Yourself (D.I.Y)

10 Tips Panduan Untuk Anda Yang Nak Pindah Rumah

“Pindah Rumah”. Bila dengar je perkataan ni mesti anda akan rasa happy kan. Lagi lagi kalau rumah baru yang nak berpindah itu lebih luas daripada rumah sekarang, bilik lebih banyak dan dalam persekitaran yang selesa. Tapi dalam pada masa yang sama, akan terlintas dalam kepala anda tentang proses-proses yang banyak kena buat. Dari segi mengemas […]

Categories
Coretan KakiProperty

Top 5 Orang Terkaya Dunia Moden!

Top 5 Orang Terkaya Dunia Moden! Jika kita imbas kembali sejarah peradaban dunia, dikatakan kekayaan sepanjang zaman dimiliki oleh Mansa Musa atau Musa Keita iaitu seorang penguasa abad ke-14 Afrika Barat, Raja Empayar Mali yang begitu kaya. Dikatakan, jumlah kekayaan baginda dianggarkan sebanyak USD428 Billion Berdasarkan rekod, kerajaan dibawah pimpinan Musa adalah pengeluar emas terbesar […]

Categories
Coretan KakiProperty

Hidup Simple Bantu Jana Kewangan Anda

Hidup Simple Bantu Jana Kewangan Anda Duit atau wang adalah elemen penting dalam kehidupan hari ni. Semua benda pakai duit. Sedangkan nak masuk toilet awam pun perlu guna duit, apatah lagi untuk benda-benda yang lain. Bila bercerita tentang duit, isu masalah kewangan mesti akan timbul dalam kalangan kebanyakan masyarakat harini. Realitinya, semuanya bergantung pada diri […]

Categories
Coretan KakiProperty

Kenapa Kita Perlu Jadi Kaya?

Kenapa kita perlu jadi kaya? Siapa je kat muka bumi ni yang tak nak kaya. Kalau boleh semua orang nak jadi kaya. Kaya ini boleh didefinisikan dari pelbagai sudut, sama ada kaya ilmu, kaya jiwa, kaya harta dan banyak lagi. Bukan kaya roti tu ye. Terpulang pada pemikiran masing-masing. Lain orang, lain pendapatnya. Dalam artikel […]

Categories
Coretan KakiProperty

Jangan beli rumah pertama selagi ada 3 TAKUT ini di dalam minda anda!

Pembelian rumah pertama boleh menjadi sesuatu yang menakutkan bagi kita semua, termasuk sis sendiri. Walaupun begitu, ketakutan ini boleh diatasi dengan ilmu yang betul dan penyelesaian yang betul supaya korang boleh buang jauh-jauh rasa takut ini dari dalam minda anda dan memulakan langkah pertama pembelian rumah korang. Sis akan cuba bantu korang untuk atasi ketakutan […]

Categories
Coretan KakiProperty Ilmu Hartanah

3 KESILAPAN BESAR pembeli rumah pertama!

Dalam pembelian rumah pertama, korang mesti rasa takut dan banyak persoalan yang bermain di minda mengenai pembelian rumah tidak kira¬† untuk kediaman sendiri atau rumah pelaburan, pembelian rumah pertama sangat mendebarkan. Selain itu, perkara yang paling ditakuti oleh pembeli rumah pertama adalah melakukan kesilapan dan boleh memberi impak yang besar pada masa hadapan. Manusia kan […]

Categories
Coretan KakiProperty

Luahan Ejen Hartanah Yang Selalu Dikecam – Kisah Benar

APA FUNGSI EJEN HARTANAH ATAU REAL ESTATE NEGOTIATOR DALAM DUNIA INI? Biasa orang panggil Ejen Hartanah. Senang ke kerja Ejen ni? Sebelum sampai kepada banker, lawyer, pemaju, pejabat tanah, ianya bermula dengan ejen hartanah. Tuan rumah yang banyak masa, sanggup susah payah dari awal, periksa nilaian rumah, sanggup berhabis duit untuk iklankan hartanah mereka, sanggup […]

Categories
Coretan KakiProperty

Hak sebagai penyewa yang semua pelajar patut tahu!

Pelajar dan rumah sewa merupakan perkara yang sinonim di Malaysia. Kebanyakan dari korang akan menyewa beramai-ramai di dalam sebuah rumah kerana penginapan yang disediakan oleh institut pendidikan korang sangat terhad. Ada beberapa hak sebagai penyewa yang semua pelajar patut tahu. Apabila korang menyewa, kebanyakan dari korang merupakan penyewa buat kali pertama. Kebanyakan dari tuan rumah […]