Categories
Ilmu Hartanah

Kenapa Loan Rumah Anda Senang Kena Reject?

Dalam pembelian rumah, terdapat pelbagai pilihan yang boleh dibuat untuk membiayai rumah. Sama ada melalui KWSP, cash, loan bank, loan LPPSA dan lain-lain lagi. Lazimnya, kebanyakan orang membeli rumah dengan menggunakan loan daripada pihak bank. Deposit rumah perlu anda bayar dengan wang sendiri dan selebihnya adalah dengan bantuan loan, bergantung pada margin pinjaman yang telah […]

Categories
Ilmu Hartanah

Patut Atau Tidak, Saya Buat Joint Loan Untuk Pembelian Rumah?

Membuat pinjaman perumahan, loan atau mortgage boleh menjadi tindakan dan usaha yang sangat berat. Mana tidaknya, pinjaman yang biasanya diambil daripada pihak bank bukan setakat ratusan ringgit malah ratusan ribu yang bakal kita pinjam dan tak mustahil untuk juta. Ia akan jadi satu benda yang membebankan jika kita menanggung pembayaran balik loan tersebut seorang diri. […]

Categories
Ilmu Hartanah

5 Panduan Asas Pelaburan Hartanah Yang Perlu Anda Tahu

Boleh dikatakan ramai yang dah mula berminat untuk menceburi bidang pelaburan terutamanya melibatkan hartanah kerana kebanyakan daripada mereka sudah ada pendedahan tentang literasi kewangan dalam hidup. Tidak kira umur tua mahupun muda. Tanpa panduan asas pelaburan, kita semua akan lebih mudah melakukan kesilapan. Sejujurnya, hartanah adalah antara instrumen pelaburan yang sangat baik berbanding pelaburan-pelaburan yang […]

Categories
Berita Hartanah Ilmu Hartanah Kewangan Hartanah Pelaburan Hartanah

RPGT dalam Bajet 2020 dan kesan kepada pemilik rumah

Pengenalan kepada RPGT Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) atau Real Property Gain Tax (RPGT) dalam bahasa mudah ialah cukai yang dikenakan keatas keuntungan dari hasil jualan hartanah. Cukai ini dikenakan hanya kepada transaksi jualbeli dimana penjual mendapat keuntungan dari harga jual berbanding harga beli rumah tersebut. CKHT tidak dikenakan keatas hartanah yang dijual pada harga […]

Categories
Ilmu Hartanah

Apa Itu Akta Pengurusan Strata 2013?

Hidup dalam sesebuah pembangunan strata bermakna hidup dalam masyarakat dengan beberapa sumber yang dikongsi. Untuk memastikan persekitaran hidup yang harmoni, Akta Pengurusan Strata (SMA) 2013 atau Strata Management Act telah diwujudkan. Tetapi apa tujuannya diwujudkan? Untuk pengetahuan, pemilikan strata merujuk kepada unit yang dipecah atau dibahagikan pada berbilang lapisan. Hakmilik strata merupakan satu bentuk pemilikan […]

Categories
Pendapat

Kenapa Marah Kerajaan Jual Rumah Pada Warga Asing? Saya Setuju Je Sebenarnya.

Saja tajuk ni ditulis dengan lebih kontroversi. Tapi memang itu pun topik yang saya nak kita bincang hari ni. Kalau rasa ada pendapat, tulis di komen. Tapi jangan lah memaki. Tak elok. Hari ni kita nak bincang tentang belanjawan 2020 yang Kerajaan jual rumah pada warga asing. Lebih tepat sebenarnya kerajaan beri kebenaran kurang kan […]

Categories
Berita Hartanah

Muar Bakal Tengelam Menjelang Tahun 2050

Muar bakal tenggelam 2050 sepertinya berita yang sangat luar biasa. Percaya atau tidak, itulah perkiraan oleh para saintis yang menunjukkan kadar peningkatan aras laut yang semakin cepat. Kesan Pemanasan Global Yang pasti, pemanasan global adalah salah satu punca utama. Kesan peningkatan aras laut ini menyebabkan perubahan dinamik pantai yang mana akan berlaku perubahan kepada kelajuan […]

Categories
KakiReview

KakiReview: Shah Alam

KakiReview: Shah Alam Shah Alam Shah Alam ialah ibu negeri bagi negeri Selangor Darul Ehsan. Mendapat pengiktirafan dan dirasmikan menjadi bandaraya pada tahun 2000 menjadikan ia sebagai Bandaraya Shah Alam. Pada asalnya, Shah Alam lebih dikenali sebagai Batu 3/Sungai Renggam dan suatu ketika dahulu adalah sebuah ladang kelapa sawit dan dikenali sebagai Sungai Renggam. Pada […]

Categories
Pendapat

Rumah Mahal Atau Anda Yang Jual Mahal Sebenarnya?

Saban tahun, pasti akan ada rintihan masyarakat terutama ‘orang kita’ yang mengatakan harga rumah terlalu mahal. Berkali-kali ayat ini diulang dan masih tiada jalan penyelesaian yang dibuat hasil rungutan tersebut. Memang kita semua tak boleh nak nafikan lagi bahawa harga rumah di Malaysia memang agak mahal dan kebanyakan rakyat Malaysia tidak mampu untuk membeli rumah […]

Categories
Ilmu Hartanah

7 Langkah Awal Untuk Mencari Rumah Sewa Yang Sesuai

Mencari rumah sewa boleh menjadi pengalaman yang agak sukar untuk anda, lebih-lebih lagi bagi mereka yang pertama kali hendak menyewa. Sama ada anda baru menyewa atau akan menyewa pada masa akan datang, proses mencari rumah sewa boleh memakan masa. Tetapi untuk membuat pencarian anda lebih mudah dan lebih bijak, boleh ikuti langkah-langkah ini. 1) Buat […]